Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een nieuwe behandelmethode, toegepast door een arts, kinesitherapeut of manueel therapeut om pijnklachten afkomstig van overspannen spieren op een doeltreffende wijze te behandelen. Door middel van een naald worden deze spieren aangeprikt, zodat ze snel en langdurig ontspannen.

Dry Needling wordt vaak onterecht verward met acupunctuur. Toch verschillen ze fundamenteel. Bij klassieke acupunctuur worden meerdere naalden gedurende een langere tijd oppervlakkig in het lichaam geplaatst om een brede waaier aan aandoeningen te behandelen. Dry Needling gebruikt eenzelfde soort naald, maar deze wordt zeer specifiek aangebracht in de spier, op pijnpunten afkomstig van een verhoogde spanning. Deze pijnlijke punten worden vaak ‘knoopjes’, ‘bolletjes’ of triggerpoints genoemd. Dry Needling doet niet meer of minder dan het verhelpen van deze triggerpoints.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een plaats in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak uitstralingspijn kan veroorzaken. Deze plaats bestaat uit spiervezels die in een contractietoestand blijven steken, met andere woorden een samengetrokken toestand. Deze aanhoudende contractie veroorzaakt een verhoogde toestand van spanning, wat door de hersenen vanaf een bepaalde intensiteit als pijnlijk wordt ervaren.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid, lokaal in de spier en/of uitstralend naar andere lichaamsdelen.
  • Bewegingsbeperking van gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijn-ontwijkend gedrag: U gaat ‘anders’ bewegen.
  • Hoofdpijn en/of aangezichtspijn.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval.
  • Chronisch, bijvoorbeeld door een langdurige verkeerde houding, een repetitieve beweging zoals bij bandwerk, overbelasting of blessures bij sporters, langdurige afwezigheid van beweging door bijvoorbeeld gips, en psychologische factoren zoals stress en depressie.

Wat doet de kinesitherapeut of manueel therapeut?

De therapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren die mogelijk uw pijn veroorzaken, verder onderzocht. Specifiek wordt in deze spieren gezocht naar triggerpoints.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken van de spier worden deze punten gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

Hoe voelt Dry Needling aan?

Het inbrengen van de naald voelt u bijna niet. Als de triggerpoint aangeprikt wordt, kan de spier zich even lokaal aanspannen, of kan de spier een gevoel van zwaarte geven, wat beide resulteert in de deactivatie van de triggerpoint.

Wanneer de spier terug ontspannen is, kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wat vermoeid en/of stijf aan, maar dit is meestal van korte duur. Deze stijfheid kan je vergelijken met het stijve gevoel na intensief sporten.

Dry Needling is een wetenschappelijk onderbouwde behandelmethode die op universiteiten over heel de wereld wordt onderzocht. Het wint momenteel wereldwijd aan populariteit dankzij zijn effectiviteit. Samengevat is Dry Needling een zeer effectieve en veilige methode om pijnklachten afkomstig van triggerpoints te behandelen.